Hebben vegetariërs een gebrek aan vitamine B12?

Er bestaan tal van artikels waarin men verteld dat vegetariërs in de meeste gevallen een tekort aan vitamine B12 hebben. Nu komen er ook artikels  en zelfs de vegetariërsbond komt elke maand op twitter 1 uur spreken  over vegetariërs.  Wat men ondervonden heeft is dat de meeste gestelde vraag is of je als vegetariërs genoeg vitamine binnenkrijgt, wat volgens hen dan een misverstand is dat bijna iedereen  gelooft.

De vegetariërbond zegt  het een vaak voorkomend misverstand is dat vegetariërs een tekort aan vitamine B12 hebben, dit is niet het geval volgens de vegetariërbond want zij zeggen dat indien de vegetariër gevarieerd eet en op regelmatig tijdstippen zuivel en eieren eten dat ze zeker  en vast genoeg vitamine B12 binnen krijgen.

 Daarbij beweren ze ook dat vegetariërs zeker niet ongezonder eten dan mensen die wel vlees eten. Ze laten zelfs weten dat volgens hen  geen vlees eten gezonder kan zijn dan  een dieet waar je veel vlees.  Deze misverstanden wil de vegetariërbond wegwerken door elke maand een spreekuurtje te houden op twitter zodat ze alle vragen in verband met vegetariërs kan beantwoorden.

Maar wat zijn nu de klachten die kunnen voor komen bij een tekort van vitamine B12. Tegenwoordig is het gemakkelijk om bekende vitamine merken zoals topvitamins.nl online te bestellen indien je   last hebt van volgende klachten:

–          Constatne vermoeidheid, weinig energie
–          Slecht geheugen
–          Sterke stemmingswisselingen
–          Je bent veel in de war         

Vitamine B12 kan je veel terugvinden in vlees, vis en eieren. Niet verwonderlijk dat mensen dan denken dat vegetariërs hiervan niet genoeg binnenkrijgen.   Indien je zeker wilt zijn dat je genoeg vitamine B12 binnenkrijgt raden we je aan om op regelmatige tijdstippen  biologisch vlees of wilde vis te eten. Hierin  zit meer vitamine B12 omdat biologisch vlees van dieren komt die gras hebben gegeten en daardoor zit er hier mee vitamine B12 in.

Voor meer info : klikt u hier