Top 5 gezondste peulvruchten om in je dieet op te nemen

Bonen en peulvruchten zijn de vruchten of zaden van de Fabaceae-plantenfamilie. Ze zijn een goede bron van vezels en B-vitamines en worden over de hele wereld geconsumeerd. Als je vegetariër bent of van plan bent dat ooit te worden, dan kunnen peulvruchten en hun proteïne een geweldige vervanging zijn voor vlees, omdat ze alle voedingsstoffen in vlees aanvinken.

Bonen en peulvruchten bieden een groot aantal gezondheidsvoordelen, waaronder het verlagen van cholesterol, het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het stimuleren van goede bacteriën in de maag. Hier is een lijst van de top 5 gezonde peulvruchten die je kunt hebben.

Kikkererwten

Kikkererwten, ook wel kekerbonen genoemd, zijn vezelrijke, eiwitrijke peulvruchten. Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van bonen en peulvruchten zoals kikkererwten mensen kan helpen gewicht te verliezen, de risicofactoren voor hart- en vaatziekten te verlagen en mogelijk zelfs het risico op kanker te verminderen, vooral wanneer ze rood vlees in het dieet vervangen.

In vergelijking met andere koolhydraatrijke maaltijden zijn kikkererwten vooral effectief in het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het verhogen van de insulinegevoeligheid. Kikkererwten kunnen ook helpen om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Van kikkererwten is in verschillende onderzoeken bewezen dat ze het totale cholesterol en het “slechte” lipoproteïne met lage dichtheid (LDL) verlagen, die beide risicofactoren zijn voor hartaandoeningen.

Linzen

Linzen zijn een prachtige vegetarische eiwitbron die gebruikt kan worden in soepen en stoofschotels. Linzen, zoals kikkererwten, kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen in vergelijking met andere maaltijden. Deze voordelen kunnen worden toegeschreven aan de invloed van linzen op het maag-darmkanaal.

In bepaalde onderzoeken is gevonden dat linzen de darmgezondheid verbeteren door de darmfunctie te verhogen en de snelheid waarmee de maag leegt te verminderen, wat de spijsvertering kan bevorderen en de bloedsuikerspiegel kan verminderen. Ten slotte kunnen linzen spruiten de gezondheid van het hart ten goede komen door het “slechte” LDL-cholesterol te verlagen en het “goede” HDL-cholesterol te verhogen.

Erwten

Erwten bevatten, net als veel andere peulvruchten, veel vezels en eiwitten. Erwtenvezels en eiwitten, die als supplementen kunnen worden ingenomen, hebben in onderzoeken bewezen een reeks gezondheidsvoordelen te bieden. Erwtenvezels kunnen helpen bij de darmgezondheid, omdat het de goede bacteriën in je maag voedt. Volgens één onderzoek kan het oudere volwassenen helpen om vaker stoelgang te hebben en minder laxeermiddelen nodig te hebben.

Spliterwten

Oplosbare vezels zijn overvloedig aanwezig in spliterwten. Het opnemen van een bescheiden kopje spliterwten in uw dagelijkse voeding kan tot 65 procent van de dagelijks benodigde vezelinname opleveren, wat kan helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Het hoge vezelgehalte van spliterwten helpt de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en verlaagt het cholesterolgehalte. Spliterwten zijn gunstig voor je hart omdat ze hart- en vaatziekten helpen voorkomen door plaque in je bloedvaten te verminderen.

Kidneybonen

Kidneybonen zijn een van de meest populaire bonen en worden vaak geserveerd met rijst. Vezelrijke voedingsmiddelen, zoals bruine bonen, kunnen de opname van suiker in de bloedbaan helpen vertragen en zo de bloedsuikerspiegel verlagen. Gewichtstoename, samen met een verhoogde bloedsuikerspiegel, is een risicofactor voor diabetes en metabool syndroom; bruine bonen kunnen echter helpen om deze risico’s te verlagen.